*******

ЩО ТАКЕ БУЛІНГ ТА ЯКІ ЙОГО ПРИЧИНИ

Булінг– це агресивна і вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним впливом.

Кривдники можуть знайти безліч причин щоб цькувати дитину: зовнішність, що не вписується у загальноприйняті рамки, поведінка, думки, які не збігаються з думкою більшості, тощо.

Яскравими прикладами булінгу є словесні образи, навмисне неприйняття дитини до колективу, шантаж та навіть побиття.

"Успіхи у навчанні, матеріальні можливості та навіть особливості характеру можуть стати основою для булінгу. Крім того, жертвою булінгу може стати також той, кому складно спілкуватися з однолітками, хто поводиться відлюдкувато чи, навпаки, провокативно",– зауважують психологи.

Частіше за все люди, що цькують, вважають, що це смішно і в цьому немає великої проблеми чи трагедії, а також, що дорослі не будуть звертати на це увагу.

ЯК ВІДРІЗНИТИ БУЛІНГ ТА СВАРКУ МІЖ ДІТЬМИ

Булінг супроводжується реальним фізичним чи психологічним насиллям: жертву висміюють, залякують, дражнять, шантажують, б'ють, псують речі, розповсюджують плітки, бойкотують, оприлюднюють особисту інформацію та фото в соціальних мережах.

У ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони: той, хто переслідує, той, кого переслідують та ті, хто спостерігають.

Якщо булінг відбувся, він може повторюватися багато разів.

ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЩО ВАШУ ДИТИНУ ПІДДАЮТЬ ЦЬКУВАННЮ

Перше, що треба зрозуміти –діти неохоче розповідають про цькування у школі, а тому не слід думати, що у перший же раз, коли ви спитаєте її про це, вона відповість вам чесно. Тому головна порада для батьків– бути більш уважними до проявів булінгу.

Якщо ваша дитина стала замкнутою, вигадує приводи, щоб не йти до школи, перестала вчитись, то поговоріть з нею. Причина такої поведінки може бути не у банальних лінощах. Також до видимих наслідків булінгу відносять розлади сну, втрату апетиту, тривожність, низьку самооцінку. Якщо дитину шантажують у школі, вона може почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитись від агресора.

Якщо цькуванню піддають вашу дитину, то обережно почніть з нею розмову. Дайте зрозуміти, що вам можна довіряти, що ви не будете звинувачувати її у тому, що вона стала жертвою булінгу.

Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/подруги.

Також не сліду розмові з дитиною використовувати так і сексистські кліше, як "хлопчик має бути сильним та вміти постояти за себе", "дівчинка не повинна сама захищатись" та інші. Це тільки погіршить ситуацію.

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ТИ СТАВ ЖЕРТВОЮ БУЛІНГУ

Перше і найголовніше правило –не тримати це у секреті. Розкажи друзям, знайомим чи рідним про те, що тебе ображають у школі, цього не слід соромитись.

Інколи допомогти з вирішенням складної ситуації у школі може абсолютно не пов’язана з цим людина: тренер у секції, куди ти ходиш після школи, або вчитель, до якого ти ходиш на додаткові заняття.

Та кожне слід звинувачувати себе у тому, що тебе цькують. Ми говорили раніше, що кривдникам легко знайти жертву булінгу, адже для цього слід просто якось відрізнятись від оточуючих.

Якщо цькування у школі перетворились зі словесних на фізичні –йди до директора школи або завуча та докладно розкажи їм про це. Також повідом про ситуацію батьків.

Якщо у школі є психолог, то можна сміливо звернутись до нього, щоб відновити відчуття впевненості у своїх силах та зрозуміти, як діяти далі.

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВИ СТАЛИ СВІДКОМ ЦЬКУВАННЯ

Якщо цькують твого друга чи подругу, то одразу звернись до дорослих: вчителя, старших товаришів, родичів, батьків тощо.

Якщо твій друг чи подруга поділилися з тобою, що вони потрапили у ситуацію булінгу, обов’язково говори з ними про це — вони потребують твоєї підтримки.

У жодному разіне слід приєднуватись до групи, що цькує, та висміювати проблеми свого друга чи подруги.

Якщо ви дорослий, який потерпав від булінгу колись, тоне проходьте повз. Спробуйте захистити дитину, яку ображають. При цьому не слід ображати дітей, які цькують, адже деякі роблять це, тому що самі постраждали від насильства (вдома, у спортивній секції, в іншій школі тощо). У таких випадках вони можуть виміщати свій біль через знущання і приниження слабших за себе.

Деякі діти булять, щоб ловити на собі захоплені погляди оточуючих, а відчуття переваги над іншими приносить їм задоволення. До того ж, нападаючи на когось вони захищаються від цькування. Іноді такі діти дуже імпульсивні і не можуть контролювати свій гнів. У таких випадках справа нерідко доходить і до фізичного насильства.

Спробуйте повідомити про булінг людей зі школи, де це відбувається, або батьків дитини.

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ІНШИХ ЦЬКУЄШ ТИ

Зрозумій,булінг– це твої дії, а не твоя особистість. Ти можеш ними керувати та змінювати на краще. Пам’ятай, що булінг завдає фізичного та емоційного болю іншому, а тому подумай, чи дійсно ти цього прагнеш? Деякі речі можуть здаватися смішними та невинними, проте вони можуть завдати шкоди іншій людині.

ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ, ЯКА ЦЬКУЄ ІНШИХ

Ми вже казали, що в ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони, а тому, коли ви дізнались про цькування у школі, не слід забувати про тих, хто ображає. Психологи зауважують, що дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу.

Відверто поговоріть з нею про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це". Уважно вислухайте і зосередьтеся на пошуці фактів, а не на своїх припущеннях.

Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".

Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.

Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.

Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство. Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.

Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення. Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.

Пам'ятайте, щоагресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки.

/Files/images/psiholog/2023/bulng/67878436_408205249811122_1280213846950150144_n.jpg

/Files/images/psiholog/булінг2.png

План

заходів щодо профілактики булінгу

2023 – 2024 н.р.

№ п/п Назва заходу Термін виконання Відповідальний
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу
1. Підготовка наказу «Про організаціюроботиу закладі освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу у 2023-2024 навчальному році» Серпень ЗДНВР Добренька Н.П.
2. Підготовка наказу «Про створення у закладі освіти комісії з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу у 2023-2024 навчальному році» Серпень ЗДНВР Добренька Н.П.
3. Обговорення та прийняття правил поведінки в класах, оформлення правил у вигляді наочних стендів, презентацій, фото- та відеоматеріалів Вересень, січень Педагог-організатор Ящишена О.М, класні керівники
4. Оновлення розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті закладу освіти Вересень Відповідальний за роботу сайту школи
5. Підготовка методичних рекомендацій для педагогів: - з вивчення учнівського колективу; - з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей Жовтень ЗДНВР Добренька Н.П.
6. Оновлення та оформлення тематичного стенду Жовтень Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
7. Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування) Грудень ЗДНВР Добренька Н.П.
Робота з учителями
1. Проведення навчальних семінарів для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування Осінні канікули ЗДНВР Добренька Н.П. практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
2. Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу За результатами кожної чверті ЗДНВР Добренька Н.П. практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
3. Консультування класних керівників щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування Протягом року Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
Робота з учнями
1. Проведення тренінгів для учнів різних вікових категорій з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів Протягом року Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
2. Проведення тижня «Толерантності» Листопад-грудень Педагог-організатор Ящишена О.М, практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
3. Інформаційна акція «16 днів проти насильства» Листопад ЗДНВР Добренька Н.П., педагог-організатор Ящишена О.М
4. Бесіди з учнями щодо протидії булінгу з представниками підрозділів ювенальної превенції, служби у справах дітей та сім’ї Квітень ЗДВР Добренька Н.П., класні керівники
5. Психодіагностика соціально-психологічних причини негативних явищ, які мають місце в школі. За потреби Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
6. Анкетування учнів з питань насильства, злочинності, правопорушень Листопад Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
7. Година спілкування «Загальні правила безпеки при використанні соціальних мереж» Жовтень Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
8. Релаксаційні заняття «Як управляти своїми емоціями» Протягом року Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
9. Проведення профілактичних бесід з важковиховуваними учнями. Протягом року Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
10. Інтегроване заняття « Протидія булінгу в учнівському середовищі» Вересень –листопад Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
11. Заняття з елементами тренінгу «Поняття насильство: його види та прояви. Подолання стереотипів і формування правил безпечної поведінки» Грудень Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
12. Ділова гра з елементами тренінгу «Визначення конструктивних шляхів взаємодії з девіантними учнями» Січень Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
13. Психокорекційні заняття з дітьми з неблагодійних сімей : - подолання стресового стану, почуття непевності та підвищення самооцінки; - корекційно-розвивальне заняття « Правова культура – норма життя»; - корекційно-розвивальне заняття «Дозволь собі бути щасливим» Березень Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
14. Заняття з профілактики насильства для учнів початкових класів Березень Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
15. Заняття з елементами тренінгу «Шляхи розв’язання конфліктів» Грудень Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
16. Заняття з елементами тренінгу «Протидія булінгу. Правила безпечної роботи в мережі Інтернет» Листопад Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
Робота з батьками
1. Проведення консультацій психолога з питань взаємин батьків з дітьми Протягом року Психолог, класні керівники
2. Поновлення пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям Вересень Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
3. Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей 1 раз на місяць ЗДНВР Добренька Н.П.
4. Консультування батьків, чиї діти схильні до правопорушень. Практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
Моніторинг освітнього середовища закладу освіти
1. Самооцінка закладу освіти за показниками безпеки, комфортності, інклюзивності 2 рази на рік Адміністрація, колектив закладу освіти
2. Анонімне анкетування учнів 5-х класів про випадки булінгу (цькування) у школі Грудень ЗДНВР Добренька Н.П., практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
3. Анкетування батьків про безпеку в закладі освіти Листопад Адміністрація закладу освіти, класні керівники
4. Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування учнів та вчителів Квітень Адміністрація закладу освіти, практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
5. Аналіз інформації за протоколами комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти Щомісяця ЗДНВР Добренька Н.П., практичний психолог, соціальний педагог Качинська А.Г.
6. Узагальнення інформації щодо виконання плану заходів з запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти Щомісяця Адміністрація закладу освіти


/Files/images/булінг 1.png


/Files/images/d89de05a5ce4ce459dc2a5da7e6dbc28-0.jpg

/Files/images/d89de05a5ce4ce459dc2a5da7e6dbc28-1.jpg

/Files/images/зразок.png

Кiлькiсть переглядiв: 215

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.